15 MART DÜNYA TÜKETİCİ HAKLARI GÜNÜ

15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü, 1985 yılında Birleşmiş Milletlerin aldığı bir kararla kutlanmaya başlamıştır. Ayrıca, Birleşmiş Milletler aynı yıl Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesini kabul etmiştir.

1995 yılında ülkemizde 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun yürürlüğe girmiş olup, 2013 yılında 6502 Sayılı Kanun’la daha da genişletilmiş haklarla yenilenmiştir.

TÜKETİCİ HAKLARI ZABITA AMİRLİĞİ

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Zabıta Daire Başkanlığı’na bağlı Tüketici Hakları Zabıta Amirliği, ilk olarak 1997 yılında Tüketici Koordinasyon Bürosu olarak kuruldu. 2007 yılında Tüketici Hakları Zabıta Amirliği olarak hizmete devam eden birim, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’un 54.maddesi hükümleri çerçevesinde perakende satış yapan, hizmet veren işyerlerinde fiyat etiketi, tarife listesi, İndirimli Satışlar ve Satıştan Kaçınma gibi konularda denetimler yapmaktadır. Ayrıca; Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda yer alan diğer hükümler ile ilgili konularda, vatandaşlardan gelen başvurular değerlendirilerek tüketici/satıcı arasında uzlaşı sağlama çalışmaları ile tüketicilere yasal hakları konusunda bilgilendirme ve yasal çözüm mercilerine yönlendirme çalışmaları yapmaktadır.

Tüketici Hakları Zabıta Amirliği, 2007 yılından bu yana toplam 307.821 adet tüketicinin korunmasına yönelik denetim gerçekleştirmiştir. Yapılan denetimlerin dışında ALO 153 Beyaz Masa ve Tüketici Büroları kanalıyla birimimize 137.574 tüketici şikâyeti ulaşmış ve bunların 97.789 çözüme kavuşturulmuştur. 39.785 ise ilgili birimlere yönlendirilmiştir. Denetimler arttıkça yapılan başvuru ve şikayetlerde düşüş görülmektedir.

Amirliğimiz, bilinçli tüketici kitlesi oluşturmak amacıyla; Okullar, İSEM, İSMEK, Sivil Toplum Kuruluşları ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında “Tüketici Hakları” seminerleri düzenlenmekte olup, alışveriş merkezleri ve metro istasyonlarında stantlar açarak tüketicilerle yüz yüze görüşmeler sağlamaktadır.

İstanbul’un prestij meydanlarında, AVM’lerde ve Tüketici İletişim Noktalarında vatandaşlarımıza tüketici hakları ile ilgili 492,915 adet broşür ve kitapçık dağıtılmıştır. “Bilinçli Nesil Bilinçli Tüketici” sloganıyla bugüne kadar okul ve diğer eğitim merkezlerinde 93.992 öğrenci ve yetişkine ulaşılarak 1340 bilinçlendirme semineri verilmiştir.

 DÜNYA TÜKETİCİLER GÜNÜ ETKİNLİKLERİMİZ

2020 yılı 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü etkinlikleri çerçevesinde, 6 okulda 960 öğrenci, 3 İSEM merkezinde 100 kişi ve 5 İSMEK merkezinde 265 kişi olmak üzere toplam 1325 kişiye “Tüketici Hakları Semineri” vermiş olup, “Bilinçli Tüketici Rehberi” dağıtmıştır. Etkinlikler kapsamında mart ayı sonuna kadar seminer çalışmaları devam edecektir.

İstanbul’un çeşitli adreslerinde bulunan 16 Alışveriş Merkezleri ile 4 metro istasyonlarında yapılan stant çalışmalarında ise toplam 7400 adet “Bilinçli Tüketici Rehberi” ile günün anlam ve önemini yansıtan küçük hediyeler dağıtmıştır.

Ayrıca; son zamanlarda kolonya ve maske gibi sağlık ürünlerinde görülen olağanüstü fiyat artışlarına ilişkin denetimler de zabıta ekipleri tarafından devam ettirilmektedir.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Zabıta Daire Başkanlığı’na bağlı Tüketici Hakları Zabıta Amirliği, her zaman tüketicilerin yanında olacaktır. Tüketici haklarını bilmek her tüketicinin hakkıdır.

15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günümüz kutlu olsun.